Profilaktyka nowotworów

warzywa na talerzu

Zdaniem epidemiologów prowadzony styl życia jest przyczyną ponad 80% zachorowań na raka. Z kolei Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że wprowadzając zmiany w codziennym funkcjonowaniu liczba chorych może się spaść nawet o 66%. Dowiedz się, co możesz zrobić, by zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwór.

Zmiana przyzwyczajeń

Odpowiednia dieta – bardzo istotne jest zastępowanie mięsa produktami roślinnymi. Warzywa, owoce oraz ziarna zbóż zawierają dużo składników przydatnych w praktyce nowotworowej. W tym kontekście szczególnie wartościowe są takie produkty jak kapusta, brokuły, pomidory, czosnek, zielona herbata, winogrona, imbir oraz maliny.

  1. Unikanie stresu – w profilaktyce raka dużą rolę odgrywa również dbanie o swoją psychikę, między innymi przez unikanie sytuacji stresowych. Psychoonkolodzy dodają, że na ryzyko zachorowania może wpływać również samotność oraz trudność wyrażania siebie.
  2. Dotlenienie organizmu – przebywanie na świeżym powietrzu również jest istotnym czynnikiem. Jednocześnie należy korzystać ze słońca w granicach rozsądku, stosując preparaty z filtrem.
  3. Regularny ruch – do końca nie wiadomo, w jaki sposób regularny ruch zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Niemniej badacze wykazują, że codzienny wysiłek fizyczny pozwala uniknąć problemu z otyłością, która również jest jednym z czynników zwiększających ryzyko zachorowań.

Regularne badania

Dzisiaj większość nowotworów jest w pełni uleczalna, jednak zazwyczaj choroba jest wykrywana zbyt późno. Dla zwiększenia szans na wyleczenie należy regularnie wykonywać badania. USG piersi, mammografia, cytologia czy RTG płuc i kontrola skóry i kolonoskopia to podstawowe badania, które pozwalają wykryć chorobę we wczesnym stadium. Ponadto warto co jakiś czas wykonać proste badania dodatkowe, takie jak morfologia krwi, USG jamy brzusznej czy zdjęcia RTG klatki piersiowej.  Jeżeli w rodzinie były już przypadki raka piersi, jajników czy prostaty, warto skonsultować się z lekarzem w kwestii badań genetycznych.